Ukhuwah Yang Terbina

Assalamualaikum w.b.t

Memandangkn kite iaitu OLANTIANZ ni smakin meningkat ramaje, ade yang 'GADUH' ala² perang dunia ke 2 dan ade yang menTACHING² (bahaye tuh). Jadi ana yang tak seberape hebat ni nk try jugak kongsi². Sebenanye ana nak kongsi satu cite yang tak seberapa mantap berbanding teman² yang lain tetapi mungkin bergune semase kite menjalani kehidupan di alam persekolahan.

..Camni cite die..

Cite die bermule dengan 2 orang sahabat. Sahabat pertame name die FIRDAUS, dan sorang lagi name die NUR SYAUQIL AMIN. Gandingan mantap.

Maka bermulalah kisah 2 orang sahabat yang sungguh akrab, bak kate Encik Syamir, "lautan paku sanggup kuredahi, gunung yang tinggi sanggup kudaki". Fuhh, memang terbaik la 2 orang sahabat ni.

Pada suatu hari, Daus dan Nur pergi mengembara merentasi padang pasir, hutan belantare, sungai, macam² ar. Diorang hanya bawa burger setiap seorang. Ketika sampai di pertengahan jalan, mereka berase penat dan berehat di bawah sebatang pohon tamar. Ketika Daus tertidur, Nur berase lapar. Tanpa disedari, die telah memakan kedua-dua burger iaitu milik Daus. Bila Daus tersedar, die mencari² burgernye. Nur dengan rase bersalah memberitahu Daus yang die telah termakan burger rakannye. Daus dengan sepantas kilatnye menepek tangannye terus ke pipi Nur. Nak tau tak camne rase die? FUHH

Nur amik kayu kecil pastu die lakar kat pasir tadi.

Ayatnye berbunyi begini :
' Hari ni Daus telah menampar aku '

Lepas tu, mereka sambung balik perjalanan mereka. Sampai kat satu sungai, waktu tu air sungainya deras amat. Nur pun redah sungai. Tiba², ade batu daripade mane tah datang. Ketika batu tu hampir mengenai Nur, Daus dengan lajunya selamatkan Nur daripade terkena batu tadi. Nur berase terharu pastu dia amik batu untuk diukir kat batu lagi satu kat dalam sungai tadi.

Ayatnye berbunyi begini :
' Hari ini Daus telah menyelamatkan aku daripada tercedera "

Korang yang tengah bace ni mesti pelik kan2??? Nape tulis kt pasir & nape ukir kat batu?

Ok, Daus tanye kat Nur, nape waktu aku marah kat kamu, kamu tulis di pasir, dan waktu aku selamatkan kamu, kamu tulis kat batu dalam sungai yang mengalir?

Nur pun jawab : Waktu kamu marah tadi, aku tulis kat pasir tadi supaya api² kemarahan dapat terbang same² dengan angin dan kemarahan tu hilang beterbangan sekali dengan angin tadi. Pastu, waktu kau selamatkan aku tadi, kenape aku ukir kat batu dalam sungai yang mengalir? Aku ukir supaya kebaikan yang telah kau buat tadi kekal selama-lamanya dan tidak akan hilang walaupun air sungai yang deras mengalir atas batu itu.

Gempak tak cite die? Nur sentiase menjaga hubungannye dengan Daus supaya ukhuwah yang terbina tidak akan terputus kerane bende simple. Jangan pulak kalau kite kene marah sikit, merajuk, gaduh. Ana harap, takde la sifat² seperti itu dalam diri sahabat² sekalian.

Firman Allah :
' Dan berpegang teguhlah kamu pada tali Allah ( agama ), dan janganlah kamu berpecah belah '

Jadi kite boleh amik iktibar kat sini bahawa Islam amat menuntut umatnye menjaga persahabatan, ukhuwah yang dibina berlandaskan syariat. Jadi, janganlah sebab perkare kecil nak dibesar-besarkan. Kadang² perkare kecil tulah yang boleh merosakkan ukhuwah yang terbina.


Sekadar tulah ana nak cerita. Ana nak minta maaf kalau termerepek kat mane². Moga-moga kite diberi petunjuk oleh Allah untuk menjalani kehidupan di dunia ini.

Sekian, WASSALAMULAIKUM WARAHMATULLAHI WABARAKATUH.


Love to hear what you think!